tisdag 2 oktober 2012

Recept på drömtårta från Hela Sverige bakar





Såg hur det bakades drömtårta i torsdagen avsnitt av Hela Sverige bakar på Sjuan. Måste säga att jag helt glömt av drömtårta som jag så ofta njöt av som barn vid besök hos äldre släktingar. Riktigt gott!
Hos recept.nu hittade jag detta recept från Birgitta Rasmusson som användes i programmet. Frågan är bara om Birgitta skulle godkänna min bakning men gott är det iallafall.

Foto: recept.nu

Ingredienser

Rulltårta
st ägg1.5 dl socker0.75 dl potatismjölmsk kakaotsk bakpulverSmörkräm
100 smördl florsockertsk vaniljsockerst äggula

Gör så här

1. Rulltårta
Sätt ugnen på 250 grader. Vispa ägg och socker pösigt.
2. Blanda mjöl, siktad kakao och bakpulver.
3. Vänd ner blandningen i smeten. Bred ut smeten på ett bakplåtspapper i en långpanna, 30 x 40 cm.
4. Grädda mitt i ugnen i ca 5 minuter.
5. Stjälp upp kakan på sockrat papper. Dra bort papperet som kakan gräddats på. Låt den kallna.
6. Smörkräm
Rör smör och florsocker poröst till fyllningen.
7. Tillsätt vaniljsocker och rör ner äggula.
8. Bred fyllningen på kakan och rulla ihop den.
9. Låt drömtårtan ligga kallt en stund innan den ska skäras


1 kommentar:

  1. Ser gott ut!
    Jag sitter bänkad varje torsdag när programmet går ;-)

    SvaraRadera